یکشنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۸۶

زنستان



جنبش زنان در خيابان/پروين اردلان
مروری بر اخبار زنان در سالی که گذشت/مريم ميرزا
مفهوم ”استقلال” در نگاه كنشگران جنبش زنان در ايران/ناهيد كشاورز
زنان از ضرب و شتم نیروی انتظامی شکایت می کنند: پلیس حق کتک زدن مردم را ندارد/ مریم حسین خواه
دانشگاه در سالی که گذشت: دانشجویان دختر پا به پای جنبش زنان / نسیم سرابندی
دنیای مجازی زنان در کهنه سال 85/نیلوفر انسان
سال 85: سال بازداشت، احضار، بازجویی، دادگاه /ستاره سجادی
دور دنیا با روز جهانی زن در سال 85/ترجمه و تالیف : مرجان نمازی
فهرست کتابهای حوزه مطالعات زنان منتشره در سال 1385 /نرگس طیبات



به یاد صدیقه دولت آبادی
شاید بتوان قبل از اینکه از خاطرات کودکیم و تصویری که از عمه صدیقه داشته ام بگویم، یادآور شوم که در بسیاری از رویارویی هایی که این زن پیشتاز در برابر خود می دید - که به بیش از صد سال پیش بر می گردند - این جملات رد و بدل می شدند: "خانم شما صد سال زود به دنیا آمده اید!" و از او می شنیدند که: "نه، من صد سال دیر به دنیا آمده ام وگرنه نمی گذاشتم شما زن را دست کم بگیرید."



:شهلا اعزازی
نقد و بررسي كتاب هاي حوزه زنان در سال 1384

در شرايط زندگي امروزي، در شهرهاي امروزي رسانه هاي جمعي يكي از مهم ترين پديده هاي زندگي اجتماعي را تشكيل مي دهند . زندگي انسان امروزي با رسانه هاي جمعي شكل گرفته است . رسانه ها امروز كليه اطلاعات ضروري براي زندگي فردي ، گروهي و اجتماعي را به ما ارائه مي دهند . كاركرد هاي عمده اي براي رسانه ها در نظر گرفته مي شود كه عبارتند از سرگرمي ، آموزش و اطلاع رساني .



:شهلا لاهیجی
گزارش هیئت امنای جایزه ی کتاب کتابخانه صدیقه دولت آبادی

از سال 1383 با تاسیس کتابخانه صدیقه دولت آبادی توسط مرکز فرهنگی زنان، این کتابخانه مبادرت به اهدای تندیس صدیقه دولت آبادی کرده است. تندیس از سوی کتابخانه صدیقه دولت آبادی و طبق رای داوران مدعو به کتاب برگزیده در حوزه مطالعات زنان اهدا می شود. تجارب به دست آمده طی این دو سال و با هدف تمرکززدایی از حرکت های مستقل اجتماعی و فرهنگی و دوری گزینی از محوریت تنها یک نهاد تصمیم بر این شد که در جهت استقلال کتابخانه و جایزه صدیقه دولت آبادی هیئت امنایی برای جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی از سوی کتابخانه صدیقه دولت آبادی پیشنهاد شود. بدین ترتیب ازافراد مختلف دعوت شد تا برای حضوردرهیئت امنا نامزد شوند و سرانجام 9 نفر از میان فعالان اجتماعی، پژوهشگران، اساتید حوزه مطالعات زنان، ناشران، روزنامه نگاران، نویسندگان و شاعران زن به عنوان اعضای هیئت امنا انتخاب شدند. این هیئت در اولین جلسه خود، آیین نامه اجرایی جایزه تندیس صدیقه دولت آبادی را تدوین نمود و استقلال گروه را از «مرکز فرهنگی زنان» اعلام کرد.


گریستن در محضرمردم/منصوره شجاعی

تریبون همیشه به معنای موقعیت است. موقعیتی که برای رسانیدن پیام به مخاطبان بالقوه و بالفعل جریانی است که صاحبان تریبون برای پیشبرد آن تلاش کرده وفعال بوده اند.تریبون همیشه به معنای ارتباط مستقیم با مردم است.مردمی که ازراههای دورونزدیک برای شنیدن پیام ودیدگاه جریانی که تریبون را در اختیار دارد ، آمده اند. تریبون اما ،هیچگاه برای گریه کردن نیست. به دیگرمعنا گریه نیازی به تریبون ندارد. درانتهای هردلتنگی آنگاه که رهایی بر دیگرتمایلات چیره شود ، دیگراشک است و اشک که سرازیر می شود ودرهر محل و مکانی اسرار پنهانی ترین لایه های درونی جان های شیفته را آشکار می سازد.اما امسال در مراسم اهدای "جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی" به مناسبت روز جهانی زن ، تریبونی که با خون دل به دست آمد ه بود، در لحظاتی نه چندان کوتاه ، بستر آرام رود اشک های کسانی شد که بغض فروخورده خویش را تنهاو تنها درپناه حضور مردم همدل و هم رای خویش شکستند و بار جان و دل سبک کردند.

هیچ نظری موجود نیست: