شنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۵

تجربه زنان ايران در روز جهانى زن؛ ضرب وشتم، احضار و زندان

دویچه وله
با وجود تمام تلاشهاى فعالان جنبش زنان براى برگزارى روز جهانى زن، آنچه در اين روز نصيب آنها شد ضرب وشتم بود و دستگيرى گروهى در آستانه اين روز. حدود ساعت ۲ بامداد امروز اگرچه تعداد زيادى از زنان بازداشت شده از زندان آزاد شدند اما سه تن از آنها، خانم‌ها ژيلا بنى‌يعقوب، محبوبه عباسقلى زاده و شادى صدر هم چنان در اسارت به سر مى‌برند. در روز جهانى زن فشار بر زنان فعال جنبش زنان بيشتر و بيشتر شده است.
حتى آن تعداد از زنانى كه روز يكشنبه درمقابل دادگاه انقلاب بازداشت نشده بودند، يعنى فرناز سيفى و منصوره شجاعى از هجومى كه در آستانه روز جهانى زن به فعالان اين جنبش آمد در امان نماندند. شب گذشته ماموران امنيتى به منزل اين دو رفتند و آنجا را مورد تفتيش قرار دادند. نسرين ستوده وكيل مدافع فعالان زن در تماس تلفنى به دويچه گفت:
”براى بسيارى از موكلان من پيغام رسيده كه حكم بازداشت آنها آماده است و عنقريب بازداشت خواهند شد."
او هم چنين اضافه كردند كه ”امروز دو تن از موكلانم با من تماس گرفتند و گفتند كه ماموران پشت در خانه آنها هستند و براى بازداشت آنها مراجعه كردند.”
خانم ستوده از بردن نام اين عده خوددارى كرد. او امروز هم چنين با شيرين عبادى، تماس گرفته. از خانم ستوده پرسيدم كه اين دو وكيل قصد دارند در شرايط فعلى چه افدامى بكنند. ايشان در پاسخ گفتند:
”طبيعى‌ست كه ما بعنوان وكلاى زنان در مورد برنامه‌ريزى آنها اظهارنظرى نداريم و ضمن اينكه بارها اعلام شده كه تمام فعالان جنبش زنان، بويژه كسانى كه در آن تجمع شركت كرده بودند، ما وكالت دفاع از آنها را مى‌پذيريم و تمام اقدامات حقوقى خودمان را براى حفظ حقوق مدنى و قضايى اين موكلانمان بكار خواهيم گرفت.”
خانم ستوده در پايان گفتگوى تلفنى اضافه كردند كه :
”ضمنا دو تن از خانمهاى بازداشت‌شده كه هر دو ديشب آزاد شده بودند و هنوز آثار كبودى ضرب و شتم بر بدن آنها موجود بود، امروز با مراجعه به دادسرى عمومى قصد اعلام شكايت عليه نيروى انتظامى را داشتند كه... در واقع ماموران نيروى انتظامى مبادرت به ضرب و شتم غيرقانونى با آنها كرده بودند.”
ايندو نفر ناهيد جعفرى و رضوان مقدم بودند. نسرين ستوده وكيل مدافع آنها و ساير فعالان زن بازداشت شده با اضهار تاسف از اقدامات خشونت آميز در قبال زنان در روز جهانى زن گفت:
”به هيچ‌وجه اين نحوه برخورد در يكهفته‌ى اخير مورد انتظار زنان نبوده است. زيرا كه آنها حداقل حقوق مدنى خودشان را خواسته بودند بى‌آنكه خواستار مشاركت در قدرت سياسى و يا براندازى باشند. متاسفم كه هرچه به روز جهانى زن نزديكتر شديم، فشار عليه زنان افزايش پيدا كرد و خواستار توقف كليه اين فشارها هستيم.”

هیچ نظری موجود نیست: