سه‌شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۵

اخبار انتشار یافته از سوی سازمان عفو بین الملل درباره دستگیری فعالان زن

ایران: دستگیری تعدادی از زنان، می تواند تلاشی در جهت توقف و پیشگیری از فریاد برابری و عدالت خواهی در روز جهانی زن باشد.
امروز، سازمان عفو بین املل، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط بیش از 30 تن از زنان فعال ایرانی، که 4 مارس در پی تجمعی صلح آمیز در تهران بازداشت شده بودند، گردید. سازمان نامبرده بر این باوراست، این اقدام به قصد ترساندن فعالان حوزه زنان، از سازماندهی اقداماتی در جهت پر رنگ تر کردن روز جهانی زن در 8 مارس صورت گرفته است.
این زنان در مقابل دادگاه انقلاب تهران، در پی تجمعی اعتراض آمیز به محاکمه 5 تن از زنانی متهم به شرکت در تجمع روز 12 ژوئن 2006 که به منظور درخواست تحقق حقوقی برابر برای مردان و زنان در قانون ایران برگزار شده بود، دستگیر شدند. تجمع برگزار شده در ماه ژوئن(خرداد ماه) با اعمال خشونت و دستگیری حدود 70 نفر توسط نیروهای امنیتی خاتمه یافته بود.
ایرن خان، دبیر کل سازمان عفو بین الملل اظهار داشت: " مقامات ایرانی، به جای دستگیری افراد شرکت کننده در تجمعات صلح آمیز، بهتر است درخواست زنان برای برابری در قانون را جدی تر دنبال کنند و تبعیضات نسبت به زنان را که در هرجای نظام حقوقی ایران وجود دارد، مورد توجه و بازبینی قرار دهند. ما از این جهت که امکان دارد، افراد بازداشت شده در روز قبل را تا روز 8 مارس، که آنها خود را برای اقداماتی در جهت درخواست برای حقوقی برابرکه در سراسر حهان به رسمیت شناخته می شوند آماده می کردند، در بازداشت نگه دارند، نگرانیم.
افراد بازداشت شده در روز یکشنبه، که شامل حداقل چهار تن از پنج نفری که آن روز موعد مقرر دادگاهشان بود نیز می شوند، به اداره مفاسد اجتماعی وزرا، بازداشتگاهی که معمولا برای افراد متهم به جرائم خرد، همچون تخطی از پوشش مناسب، مورد استفاده قرار می گیرد، برده شدند. گفته می شود اعضای خانواده این افراد در جهت تلاش برای اطلاع از وضعیت آنها و ضمانت برای آزادی اقوام خود، به ساختمان وزرا، مراجعه کرده اند که تلاششان بی نتیجه بوده است. بنا بر گزارشات ارائه شده، تمام این زنان بعد از آن به بند 209 زندان اوین، که تحت کنترل و نظارت وزرارت اطلاعات بوده و خارج از حوزه نظارتی سازمان زندانهای ایران است، منتقل شده اند.
دورنما
فریبا داودی مهاجر، شهلا انتصاری، نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان و سوسن طهماسبی از جمله افراد دستگیر شده در تجمع 12 ژوئن 2006 (22 خرداد 1385) می باشند که همه آنها به اتهام "تبلیغات علیه نظام"، " اقدام علیه امنیت ملی" و " شرکت در یک تجمع غیر قانونی"، به شعبه 6 دادگاه انقلاب در تهران فراخوانده شده بودند.
افراد دیگری هم به شرکت در تجمع روز 12 ژوئن (22 خرداد) متهم شده که هنوز به دادگاه احضار نشده بودند. ژیلا بنی یعقوب، خبرنگاری که در بین تظاهر کنندگان دستگیر شده در 4 مارس نیز می باشد، از همان افرادی است که به اتهام شرکت در تجمعی غیر فانونی 12 ژوئن، در ژانویه 2007 محاکمه و سپس تبرئه گردید.
در آگوست 2006، فعالان در حوزه حقوق زنان ایران، "کمپین برای برابری" را با هدف جمع آوری یک میلیون امضا از ایرانیان، در حمایت از اعمال تغییر در قوانینی که منتج به تبعیضات قانونی نسبت به زنان می شوند، به راه انداختند. سایت این کمپین در طی هفته های اخیر به مناسبتهای مختلف، توسط مقامات ایرانی فیلتر شده که دسترسی ایرانیان را به اخبار مرتبط با کمپین دشوار ساخته است. سازمان عفو بین الملل از این کمپین حمایت کرده و در روز جهانی زن، به همراه شیرین عبادی، وکیل ایرانی و فعال برجسته حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003، بیانیه ای مشترک در خصوص حقوق برابر برای زنان ایرانی، منتشر خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: