سه‌شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۵

انعکاس خبر دستگیری فعالان جنبش زنان ایران در رسانه ها و سازمان های برون مرزی

شبکه خبری بی بی سی از اولین رسانه هایی بود که خبر مربوط به دستگیری فعالین حقوق زن در مقابل دادگاه انقلاب را منتشر ساخت. این شبکه خبری در گزارش خود از ایران گفت : بیش از 32 نفر از زنان ایرانی فعال حقوق زنان در تجمعی در حمایت از 5 زن فعال حقوق زنان در مقابل دادگاه انقلاب دستگیر شدند.
بی بی سی در ادامه اضافه کرد که این 5 زن به خاطر تجمعی که در ژوئن سال گذشته (خرداد 1385) برپا شد و منجر به دستگیری 70 نقر شده بود دادگاهی می شدند.
در ادامه این گزارش آمده است که این 5 زن که دادگاهشان در روز 4 مارس برگزار می شد مجددا به دلیل ترک دادگاه درحمایت از متحصنین دستگیر شدند.
پروین اردلان یکی از آن 5 زن و از زنان دستگیر شده در روز یکشنبه به بی بی سی گفت : که وکیل او هنوز هیچ گونه شواهدی مبنی بر متهم شدن وی نیافته است. آنها هنوز نتوانسته اند پرونده را مطالعه کنند و هنوز نمی دانند که چه اتفاقی افتاده است.
بی بی سی در ادامه می افزاید زنان در ایران تحت فشار قوانینی نظیر حضانت کودک و چند همسری قرار دارند. دیده بان حقوق بشر خواستار پایان دادن هر چه زودتر به محاکمه و احضار فعالان حقوق زنان شده است.
خبرگزاری آژانس فرنس پرس نیز در گزارشی که در روز یکشنبه منتشر کرد از دستگیری 33 تن از فعالان جنبش زنان خبر داد. در این گزارش آمده بود : در حدود 30 تن از فعالان جنبش زنان در تجمع مسالمت آمیز امروز در مفابل دادگاه انقلاب دستگیر شدند که در این میان بیشتر زنان پیشرو در حنبش زنان ایران نیز دیده می شوند.
روزنامه واشنگتن پست نیز در شماره منتشر شده خود در روز سه شنبه در گزارشی خبر دستگیری و زندانی شدن 33 تن از فعالان جنبش زنان را منتشر ساخت. در این گزارش آمده است : دیروز سازمان عفو بین الملل خواشتار آزادی بی قید و شرط 33 تن از فعالان جنبش زنان شده است که در روز یکشنبه بازداشت شده و به زندان مخوف اوین در تهران منتقل شدند . این زنان در تجمع مسالمت آمیز در مقابل دادگاه انقلاب برای حمایت از 5 تن از فعالان جنبش زنان که در آن روز محاکمه آنها برگزار می شد ، دستگیر شدند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز ضمن اعلام خبر دستگیری 33 تن از فعالان جنبش زنان در شماره روز دو شنبه خود چنین نوشت : بر اساس گزارش روزنامه ها سی و سه تن از زنانی که در اعتراض به محاکمه ی پنج تن از فعالین حقوق زنان خارج از دادگاه از دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند ، دستگیر شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا این پنج زن به علت شرکت در تجمع مربوط به حقوق زنان در ژوئن گذشته مورد محاکمه قرار گرفتند.اتهام این زنان ، اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیر قانونی ضد دولت بود.این دستگیری ها بخشی از فشارهای اعمال شده بر فعالیت های سیاسی و اعتراضات زنان پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ٢٠٠٥ است.
تجمع ژوئن گذشته توسط دولت منحل شد و هفتاد نفر دستگیر شدند.سازماندهندگان این تجمع،نوشین احمدی خراسانی ،پروین اردلان، شهلا انتصاری سوسن طهماسبی و فریبا داوودی مهاجر بودند که مورد محاکمه قرارمی گرفتند.این پنج زن پس از خروج از دادگاه دستگیر شدند. بر اساس گزارش روز دوشنبه روزنامه اعتماد ملی ، هر سی و سه زن به زندان اوین منتقل شدند.زندان اوین بیشترین تعداد زندانیان سیاسی کشور را در خود دارد.
ظرف یک سال گذشته ،زنان ایران دو کمپین عمده را دنبال می کنند : کمپینی برای تغییر قانون که به سنگسار زنان متهم به زنای محصنه فرمان می دهد و دیگری کمپیین یک میلیون امضا که جهت رفع قوانین تبعیض آمیز بر علیه زنان می کوشد.
بر اساس قانون ایران زندگی و عقاید زنان ارزشی ناچیز دارد چنانجه شهادت یک زن در دادگاه ارزشی برابر با نصف شهادت یک مرد دارد و یا اگر زنی کشته شود دیه او برابر با نصف دیه ای است که در صورت قتل یک مرد به خانواده او تعلق می گیرد. همچنین طبق قانون ، زنان از حقوق برابر با مردان در مواردی چون طلاق و ارث برخوردار نیستند.
هر دو کمپین در سطح جهانی نام آشنا هستند و از حمایت ایرانیان معروفی چون شیرین عبادی – برنده جایزه صلح نوبل – برخوردارند.بر اساس گزارش روز دوشنبه روز نامه کیهان، زهرا اشراقی نوه آیت الله خمینی – بنیانگذار جمهوری اسلامی - نیز کمپین یک میلیون امضا را امضا کرده است.
دیده بان حقوق بشر دستگیری زنان را محکوم نموده و خواستار آزادی هرچه سریعتر آنها شده است.سارا ویتسون – رئیس بخش خاور میانه و افریقا – می گوید:« با هدف قرار دادن تجمعات مسالمت آمیز، دولت ضعف و ناتوانی خود را در برابر فعالیت های مدنی به نمایش می گذارد. دولت باید به مطالبات زنان توجه نموده وبه جای آزار آنها به اصلاح قوانین تبعیض آمیز بپردازد.»
WLUML نیز بلافاصله در شب یکشنبه خبر حمله به زنان تجمع کننده و دستگیری 33 تن از آنها را منتشر ساخت .
Open Democracy نیز در گزارشی که منتشر کرد خبر از دستگیری فعالان جنبش زنان داد. در این گزارش آمده است : زنان ایران ید طولایی در مبارزه برای کسب حقوق خود در ایران دارند. این مبارزه برای کسب حقوق برابر از زمان مشروطه تا کنون ادامه دارد. در روز 4 مارچ 33 تن از فعالان جنبش زنان در ایران در مقابل دادگاه انقلاب دستگیر شدند . این زنان در تجمعی مسالمت آمیز قصد اعتراض به ادامه روند بازداشت ها و بازجویی های فعالان حقوق زنان را داشتند.
آسیا نیوز نیز در گزارشی در روز سه شنبه از دستگیری 33 فعال حقوق زنان در ایران خبر داد . در این گزارش آمده است که سالهاست دولت حاکم بر ایران با فرا رسیدن 8 مارس دچار اضطراب می شود . چرا که این روز در ایران به گونه دیگری گرامی داشته می شود . این بار در روز یکشنبه درست چند روز قبل از روز جهانی زن ، مقامات ایرانی به محاکمه 5 زنی که در تظاهرات مسالمت آمیز روز 12 ژوئن 2006 (22 خرداد 1385) شرکت داشتند پرداختند. تعدادی از زنان فعال نیز در حمایت از دوستان خود در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند که در حدود 40 تن از آنها به گونه ای غیر انسانی دستگیر شدند.
سازمان زنان نوبلیست نیز در وب سایت رسمی خود درباره دستگیری فعالان حقوق زن در ایران چنین نوشت : بیش از سی و دو زن روز یک شنبه، چهارم ماه مارس در ایران دستگیر شده و به اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در تجمع غیر قانونی و تیلیغ علیه نظام محکوم شدند. زنان مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند تا خواهان برگزاری دادگاهی عادلانه برای پنج عضو پیشرو جنبش زنان که در طی اتهاماتی که در تجمع مسالمت آمیز برای احقاق حقوق زنان ماه ژوئن گذشته به آن محکوم شده بودند شوند. تجمع مسالمت آمیز خرداد ماه با دخالت نیروهای پلیس که جمعیت را با زور پراکنده می کرد به خشونت کشیده شده و حدود هفتاد تن نیز بازداشت شدند. همچون دیگر تجمعات، بنا بر گزارشات با افرادی که در تجمع روز یک شنبه نیز شرکت کرده بودند با خشونت برخورد شده است.زنانی که دادگاه آنها برگزار می شد- نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان، سوسن طهماسبی و شهلا انتصاری- در حمایت از تجمع کنندگان دادگاه را ترک کردند که آنها نیز بازداشت شدند.سازمان عفو بین الملل نیز در روز دوشنبه در بیانیه ای از دستگیری زنان در مقابل دادگاه انقلاب خبر داد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شد. در این بیانیه از جانب دبیر کل سازمان عفو بین الملل آمده است : مقامات ایرانی، به جای دستگیری افراد شرکت کننده در تجمعات صلح آمیز، بهتر است درخواست زنان برای برابری در قانون را جدی تر دنبال کنند و تبعیضات نسبت به زنان را که در هرجای نظام حقوقی ایران وجود دارد، مورد توجه و بازبینی قرار دهند. ما از این جهت که امکان دارد، افراد بازداشت شده در روز قبل را تا روز 8 مارس، که آنها خود را برای اقداماتی در جهت درخواست برای حقوقی برابرکه در سراسر حهان به رسمیت شناخته می شوند آماده می کردند، در بازداشت نگه دارند، نگرانیم. .
حزب سبز های فرانسه نیز در بیانیه ای دستگیری 33 تن از فعالان حقوق زنان را محکوم کرد . در این بیانیه ضمن اعلام خبر دستگیری و انتقال این زنان به زندان اوین آمده است : مبارزه زنان ایران علیه نقض حقوق شان و علیه استبداد از سابقه طولانی برخوردار میباشد. شجاعت و پیگیری آنان برای کسب خواست ها و مطالباتشان احترام بر انگیز است. تمام مردم ایران زیر فشار و اختناق قرار دارند ومبارزه و خواست های زنان و گارگران و دانشجویان پیوسته سرکوب شده است. امروز یکبار دیگر جمهوری اسلامی ایران زنان را مورد سرکوب قرارداده و حقوق بشر را پایمال مینماید.global voices نیز به خبر دستگیری زنان در مقابل دادگاه انقلاب پرداخته و گزارشی از پوشش وبلاگ های فارسی زبان از اخبار این رویداد منتشر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: